آموزش

کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور هوا دستگاهی است که از یک پمپ مکانیکی برای مکش، فشرده‌سازی و ذخیره هوا استفاده می‌کند. سپس هوای فشرده‌شده را می‌توان برای انجام وظایف مختلف به نحو دلخواه به‌کار گرفت. کارخانه‌های مختلف و شرکت‌ها از این محصول برای راه‌اندازی ماشین‌آلات و ابزارهای سنگین استفاده می‌کنند.

آشنایی با انواع کمپرسور

 

کمپرسورهای تجهیزاتی هستند که هوا را فشرده و در یک مخزن ذخیره می‌کنند. در ادامه انواع آن بررسی می‌شوند.

 

کمپرسور هوا

 

اطلاعات فنی بیشتر: اینورتر چیست؟

 

کمپرسور خشک پیستونی

کمپرسور هوای خشک پیستونی دستگاهی است که برای فشردن گازهایی مانند هیدروژن، نیتروژن، دی‌اکسید کربن، نیترواکساید، اکسیژن و هوای بدون روغن به‌کار می‌رود. فشار نهایی این کمپرسور رفت‌ و برگشتی 45 بار خواهد بود.

کمپرسور سیلندر پیستونی

کمپرسور سیلندر پیستونی دو نوع اصلی دارد که شامل مدل تک مرحله و مدل دو مرحله است، در ادامه به بررسی این دو نوع می‌پردازیم.

کمپرسور پیستونی تک مرحله

 در کمپرسور پیستونی تک مرحله، عمل تراکم فقط یک مرتبه است و معمولا برای اعمال فشار کمتر استفاده می‌شود.

 

کمپرسور سیلندر پیستونی دو مرحله

کمپرسور هوا سیلندر پیستونی دو مرحله، عمل تراکم  دو مرتبه انجام می‌شود. این کمپرسور فشار بیشتری دارد و برای کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپرسور بدون روغن

کمپرسور بدون روغن در صنایع مختلف، به‌ویژه صنایع رنگ به‌کار می‌رود. در صنایع غذایی و دارویی که عدم وجود روغن در فرایند کار از اهمیت بالایی برخوردار است، از این دستگاه استفاده می‌شود.

 

کمپرسور هوا اسکرو

کمپرسور اسکرو از دو مارپیچ حلزونی کنار هم برای فشردن هوا بهره می‌برد. این دو مارپیچ با چرخش، هوا را محبوس و فشرده می‌کنند. این نوع کمپرسور به دو نوع روغنی و بدون روغن تقسیم می‌شود.

کمپرسورهوای اسکرو روغنی

در نوع روغنی، روغن به هوا تزریق می‌شود و آن را چرب می‌کند که باعث کاهش استهلاک قطعات و افزایش عمر کمپرسور خواهد شد.

 

کمپرسور هوای اسکرو بدون روغن

کمپرسور اسکرو بدون روغن هوا تمیزی تولید می‌کند که نیاز اصلی برخی صنایع مانند صنایع غذایی و دارویی است.

کمپرسور دیافراگمی

کمپرسور دیافراگمی نوعی کمپرسور محسوب می‌شود که بدون استفاده از روغن عمل می‌کند. این کمپرسور برای فشردن گازهایی از قبیل هلیوم، متان، هیدروژن، نیتروژن و آرگون به‌کار می‌رود.

 

کمپرسور هوا

 

بیشتر بخوانید: وینچ صنعتی چیست؟

 

کمپرسور باد صنعتی

کمپرسورهای صنعتی نوعی از کمپرسور هوای فشرده هستند که برای کاربردهای صنعتی کاربرد دارند. این کمپرسورها در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، تعمیرگاه‌های خودرو و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها در سیستم‌های برودتی و حرارتی نیز برای افزایش و کاهش فشار استفاده می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های کمپرسورهای باد صنعتی شامل توانایی تولید باد با فشار بالا و حجم زیاد، انطباق با شرایط سخت صنعتی، قابلیت انتقال و نصب آسان است.

کمپرسور پیستونی دوبل

کمپرسور پیستونی دوبل یک نوع کمپرسور هوا است که دو سیستم هواساز مجزا دارد. این دو سیستم به‌صورت موازی کار می‌کنند، و در صورت نیاز به هوای فشرده کمتر، یکی از هواسازها را غیرفعال می‌کند تا مصرف انرژی کاهش یابد. این ویژگی باعث مدیریت بهینه مصرف انرژی و افزایش کارایی سیستم می‌شود.

در کمپرسور دوبل پیستونی، اگر یکی از هواسازها خراب شود، هواساز دیگر به‌صورت خودکار فعال می‌شود و کار را ادامه می‌دهد. این ویژگی باعث جلوگیری از دست‌رفتن هوای فشرده در صورت خرابی یکی از هواسازها خواهد بود و هزینه‌های ناشی از توقف دستگاه را در صنایع وابسته به هوای فشرده کاهش می‌دهد.

 

نقش الکتروموتور در کمپرسور

یکی از اجزای اساسی کمپرسورها الکتروموتور است که وظیفه فراهم کردن انرژی برای آغاز عملکرد کمپرسور هوا را بر عهده دارد. اگر این قسمت وجود نداشته باشد یا به‌دلیل خرابی کار نکند، عملکرد کمپرسور از دست خواهد رفت.

الکتروموتور در کمپرسور باد وظیفه اصلی پمپ کردن باد را انجام می‌دهد و انرژی لازم برای اجرای دستگاه را فراهم می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، الکتروموتور کمپرسور باد مانند قلب تپنده، عملیات پمپ‌کردن باد را انجام می‌دهد. این الکتروموتور وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را دارد که برای حرکت و عملکرد کمپرسور ضروری است.

 

نقش اینورتر در کمپرسور

 

اینورتر دستگاه الکترونیکی محسوب می‌شود که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. اینورتر کمپرسور امکان کنترل سرعت موتور AC سه فاز را بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور فراهم خواهند کرد. اینورترها با توجه‌به‌ توان موردنیاز موتور، با ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند.

 

استفاده از اینورتر مزایای فراوانی دارد که این مزایا شامل کاهش مصرف انرژی، افزایش طول عمر مفید موتور، حفاظت از دستگاه در مقابل اضافه بار، امکان تغییر سرعت موتور، جلوگیری از آسیب موتور موقع تغییر ولتاژ و جلوگیری از گرم شدن موتور خواهد شد.

 

کمپرسور هوا

 

مقالات مرتبط: گیربکس صنعتی چیست؟

 

آشنایی با تجهیزات جانبی کمپرسور هوا

 

کمپرسور به جهت انجام کار نیاز به یک سری لوازم و تجهیزات دارد، در ادامه تجهیزات جانبی هوای فشرده بررسی می‌شود.

  • تله آبگیر کمپرسور
  • میکرو فیلتر کمپرسور
  • مخزن هوای فشرده کمپرسور
  • رادیاتور هوا
  • رادیاتور روغن کمپرسور
  • بخش هواساز کمپرسور
  • الکتروموتور

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کمپرسور هوا

  • قیمت کمپرسور احتمال دارد تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گیرد. بهتر است هنگام خرید و فروش کمپرسور هوا این ویژگی‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

ظرفیت و حداکثر فشار

  • ظرفیت و فشار مکشی کمپرسور بر اساس نیازهای کاربری تعیین می‌شود. کمپرسورهای با ظرفیت و فشار بیشتر معمولا قیمت بالاتری دارند.

نوع

  • نوع کمپرسور مانند (پیستونی، اسکرو، پیستونی دو مرحله، اسکرو بدون روغن و…) تأثیر مهمی بر قیمت می‌گذارند.

توان الکتریکی و مصرف انرژی

  • مصرف انرژی و توان الکتریکی مصرفی کمپرسور نقش مهمی در قیمت‌گذاری ایفا می‌کند. کمپرسورهای با کارایی بالا و مصرف انرژی کم گران‌تر هستند.

کیفیت قطعات

  • استفاده از مواد با کیفیت بالا و تکنولوژی پیشرفته برای ساخت کمپرسور می‌تواند قیمت را افزایش دهد.

برند

  • میزان شناخته‌شدگی برند تأثیر مستقیمی بر قیمت دارد.

جمع‌بندی

کمپرسور هوا یک دستگاه تولید و فشرده‌سازی هوا است. از این دستگاه در انواع صنایع و کارگاه‌ها استفاده می‌شود. کمپرسورها بر اساس نوع کاربری و نیازهای مختلف به شکل‌های متفاوتی طراحی خواهد شد.

منابع

[1] https://www.bigrentz.com/blog/air-compressor-types

[2] https://www.electronicshub.org/types-of-air-compressors/

[3]https://www.forconstructionpros.com/rental/power/article/21821509/do-you-know-the-7-types-of-air-compressors-and-their-applications

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *