خدمات پس از فروش

راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق

آشنایی با ابزارهای آمپرمتر، ولت متر، اهم متر، کلمپ متر، مولتی متر، میگر و ارت سنج:

در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهم هنگام خرید تجهیزات ابزار دقیق، همچنین پارامتر های مهم و کاربردی که باید مورد توجه قرار گیرد بپردازیم. تا بتوانیم در مورد کارایی، بازخورد مناسب و توجیه اقتصادی که باید برای کاربر همراه داشته باشد، آشنایی داشته باشیم.

دقت در اندازه گیری (تا چند رقم اعشار):

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب دستگاه اندازه گیری مناسب، دقت اندازه گیری دستگاه و میزان ارقام بعد از اعشار آن می‌باشد، که نشان از حساسیت و دقیق تر اندازه‌گیری کردن دستگاه دارد.
همچنین این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که دستگاهی مناسب‌تر است، که میزان دقت آن منطبق بر کار ما باشد به طوری که در زمینه فرآیندهای صنعتی پیچیده نیاز به تجهیز اندازه گیری با ارقام بعد از اعشار بیشتر و به طبع آن هزینه بالاتر خواهد بود. با توجه به این پارامتر می‌توانیم هزینه‌های عملیاتی خود را تا حدود زیادی کاهش دهیم.

خرید تجهیزات ابزار دقیق

تلرانس (Tolerance):

یکی دیگر از مهمترین پارامتر ها برای خرید تجهیز اندازه‌گیری مناسب، دقت به میزان تلرانس (درصد خطا) دستگاه می‌باشد که اهمیت بسزایی در تولید تجهیزات ابزار دقیق دارد.
تلرانس در اصل میزان خطای اندازه گیری است که هر تجهیز ابزار دقیق از آن برخوردار می‌باشد و میزان آن تعیین کننده ساختار الگوریتمی برد و المان‌های بکار رفته در مدار و کیفیت و دقت آنها می‌باشد.
تلرانس یا میزان خطا در هر رنج متفاوت بوده و هرچه رنج اندازه گیری بالاتر می‌رود، تلرانس (درصد خطا) بیشتر نشان داده می‌شود.
به همین دلیل، اندازه گیری در رنج بالا یا بسیار پایین (میلی آمپر و میکرو آمپر) حتما می‌بایست به Telorance دستگاه، در همان رنج از جدول، در داخل دفترچه راهنمای دستگاه توجه کرد.

برای مثال دستگاهی که در بازه 20 تا 30 آمپر، میزان درستی دقیقی، در اندازه گیری از خود نشان می‌دهد، در بازه 900 تا 1000 آمپر، ممکن است اختلافی 10 واحدی با مقدار اندازه گیری شده واقعی داشته باشد.
با بیان پارامتر های ذکر شده، مهمترین عامل برای خرید دستگاه در بازه های اندازه گیری خیلی بالا و یا خیلی پایین تلرانس آن می‌باشد.
این نکته قابل توجه است که کاربری که معمولا در محدوده آمپری 0 تا 50 کار می‌کند، می‌تواند بسته به نیاز خود و به منظور کاهش هزینه از تجهیز اندازه گیری، با قیمت پایین تر بهره ببرد.

راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق

حفاظت ورودی تجهیزات ابزار دقیق:

در بحث اندازه‌گیری، حفاظت اهمیت ویژه ای دارد، به طوریکه حفاظت مناسب، مانع از آسیب رسیدن به بخش‌های حیاتی برد و المان‌های قابل برنامه ریزی می‌شود که تعمیر آن، غیر ممکن می‌باشد و با اشتباهاتی که کاربر به دستگاه اعمال می‌کند، دستگاه بدون استفاده نمی‌گردد.
در واقع حفاظت خوب مانع از رسیدن ولتاژ یا جریان اعمالی بیش از حد مجاز به پایه های المان های برنامه ریزی میشود و قابلیت تعمیر تجهیزات اندازه گیری را برای تجهیز باقی میگذارد.
باتوجه به نکات گفته شده و در نظر گرفتن کار خود، می‌توانیم بهترین و به صرفه ترین خرید را داشته باشیم.
در ادامه سعی کرده ایم با اضافه کردن جداول راهنمای دو محصول آمپرمتر کلمپی CEM مدل های 3347 و 3340 از MANUAL آن‌ها به توضیح بیشتر گفته‌های خود، بپردازیم.

راهنمایی  استفاده از تجهیزات اندازه گیری:

از توصیه‌های مهم در استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری به مواردی از رخ دادهای پیش آمده اشاره خواهیم کرد که می‌تواند به طور ناخواسته موجب آسیب دیدگی به دستگاه مورد استفاده ما گردد.

  •  جایگذاری کردن پراب روی محل مورد نظر دارای ولتاژ و یا جریان، و سپس چرخاندن سلکتور:

از علت بوجود آمدن این شرایط هم می‌توان به تغییر تیغه های سلکتوری دستگاه هنگام عبور از صفحه مسی اشاره کرد که برای کارایی در بازه های دیگر طراحی شده است که قابلیت و ظرفیت اعمال ولتاژ بالا و جریان بالا را ندارد. (حالت BUZZER)
اعمال ولتاژ بالا، ممکن است به سوختگی کلی دستگاه یا ایجاد آسیب دیدگی به بخش میکرو که از قسمت‌های اصلی دستگاه می‌باشد گردد، باعث آن می‌شود که تعمیر آن را غیر ممکن شود.

  • تست خازن:

اکثرا یکی از علت‌های خرابی در تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق، تست خازن می‌باشد. چرا که یکی از روش‌های تست خازن، روش اندازه‌گیری مقاومت آن است که با شارژ و دشارژ صورت می‌پذیرد.
همانطور که می‌دانیم خازن موقعی که شارژ باشد، دارای ولتاژ است و بازه اندازه‌گیری مقاومت هم به صورتی  طراحی شده که در صورت اعمال ولتاژ به ورودی تیغه های سلکتوری اش دچار آسیب شدید می‌شود که خود احتمال آسیب به میکرو را بسیار بالا می‌برد. پس در هنگام اندازه گیری خازن،  از دشارژ و تخلیه بودن آن مطمئن شوید.
حتی در بازه اندازه گیری ظرفیت خازن، حتما باید به ظرفیت مجاز توجه کنید چرا که خازن با ظرفیت بالا دارای ولتاژ ذخیره شده بیشتری می‌باشد. در نتیجه هنگام تخلیه، ولتاژ بیشتر از حد مجاز آن محدوده، به دستگاه اعمال می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *