آموزش

الکتروموتور ضد انفجار weg

کمپانی WEG در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۶۱ توسط 3 آلمانی در برزیل تاسیس شد. WEG به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات الکتریکی در جهان شناخته می‌شود. الکتروموتور معمولی و الکتروموتور ضد انفجار weg از جمله محصولات پرفروش این برند هستند که در صنایع مختلف نفت و گاز، شیمیایی و دیگر موارد کاربرد فراوانی دارند. این نوع الکتروموتورها یک نوع موتور الکتریکی محسوب می‌شوند که با استفاده از تکنولوژی‌های خاص از موادمقاوم به انفجار ساخته شده‌اند. ازاین‌رو، برای کار در محیط‌های خطرناک و قابل انفجار به‌کار برده می‌شوند.

 

الکتروموتور weg چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

الکتروموتورهای ضدانفجار به‌عنوان یک زیرمجموعه از ماشین‌های الکتریکی، برای استفاده در محیط‌های بسته و حاوی گازهای قابل‌اشتعال به‌کار می‌روند. این موتورها از بروز جرقه و آتش‌سوزی در سیستم جلوگیری می‌کنند. محیط‌های قابل اشتعال به 2 دسته، یعنی زون یک و زون ۲ تقسیم می‌شوند.

موتورهای ضدانفجار باید در آزمایشگاه‌ها تست‌های مختلفی را با موفقیت پشت سر بگذارند. برای جلوگیری از ورود آب، گردوغبار و گازهای قابل‌اشتعال، موتورها باید به‌طور مناسب آب‌بند شوند. با عبور جریان الکتریکی از سیم‌پیچ‌ها، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود وموتور شروع به چرخش می‌کند.

 

الکتروموتور ضد انفجار weg

 

بیشتر بخوانید: تعمیر الکتروموتور

 

 

مشخصات فنی الکتروموتور ضد انفجار وگ

 

بدنه الکتروموتور ضد انفجار weg از چدن ساخته شده‌اند و با عایق‌بندی مناسب، مقاومت بسیار بالایی در برابر احتراق و انفجار دارند. الکتروموتور weg با استانداردهای بین‌المللی IEC و استانداردهای NEMA و NEC ایالات متحده آمریکا سازگاری دارد.

الکتروموتورهای موجود در بازار ایران در اغلب موارد به استانداردهای IEC اروپا تطابق دارند. درجه حفاظتی این محصول با IP 55 ارائه می‌شود. ضمن آنکه، کلاس حرارتی الکتروموتور ضد انفجار وگ، F است که دمای داخل هسته آن می‌تواند تا ۱۵۵ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

این مدل الکتروموتور در ولتاژهای مختلف قابل راه‌اندازی است و به‌عنوان یک موتور چندولتاژه برنامه‌ریزی می‌شود. ولتاژهای راه‌اندازی شامل ۳۸۰، ۴۰۰، ۴۱۶، ۴۹۰، ۶۶۰ و ۶۹۰ ولت هستند. این نوع الکتروموتور به‌صورت مداوم و با کلاس Duty S1 عمل می‌کند.

 الکتروموتور ضد انفجار weg با توان‌های ۰.۱۲ تا ۳۷۰ کیلووات تولید می‌شود و با سرعت‌های ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۴۰۰ و ۳۰۰۰ دور در دسترس است. البته برای کنترل و تنظیم ولتاژ و فرکانس ورودی الکتروموتور به وسیله‌ای به نام اینورتر یا درایو نیاز خواهد بود که شرکت وگ این نوع محصول پرکاربرد را نیز تولید می‌کند.

 

الکتروموتور ضد انفجار weg

برای کسب اطلاعات فنی و واحد فروش الکتروموتور و تجهیزات اتوماسیون صنعتی با شماره های 74208000-021 ( 30 خط داخلی) تماس بگیرید.

 

کاربرد الکتروموتور ضد انفجار weg

 

الکتروموتورهای برند معروف WEG در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای این نوع الکتروموتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پالایشگاه: الکتروموتورها در واحدهای پالایشگاهی کاربرد زیادی دارند. آن‌ها برای اجرای تجهیزاتی مانند پمپ‌ها، کمپرسورها، میکسرها و توربین‌ها کاربرد دارند.
  • پتروشیمی و فولاد: در صنعت پتروشیمی، الکتروموتور وگ برای انواع تجهیزات مانند پمپ‌ها، فن‌ها، آسیاب‌ها و کمپرسورها استفاده می‌شود.
  • انتقال نفت، بنزین و گازوئیل: در صنایع حمل‌ونقل سوخت، الکتروموتور ضد انفجار weg در تجهیزات مختلفی مانند پمپ‌های انتقال نفت، بنزین و گازوییل، کمپرسورها و واحدهای پمپاژ کاربرد دارد.
  • سیمان: در صنعت سیمان، الکتروموتور ضد انفجار از برند weg برای تجهیزاتی از جمله آسیاب‌ها، خنک‌کننده‌ها، فن‌ها و پمپ‌ها مورداستفاده زیادی قرار می‌گیرد.
  • جابجایی روغن: در عملیات جابجایی و انتقال روغن در صنایع مختلف مانند نفتکش‌ها و ناوگان حمل و نقل روغن، این مدل الکتروموتور به‌کار برده می‌شود.

توجه داشته باشید که این الکتروموتورها در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شوند و بسته به نیازهای خاص هر صنعت، مشخصات فنی و نحوه کاربرد و استفاده آن‌ها متفاوت است.

 

 انواع مدل‌های الکتروموتور ضد انفجار وگ

 

همان‌طور که گفته شد، الکتروموتور ضد انفجار weg دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر کدام کارایی مختص به خود را دارند. در ادامه این بخش به معرفی برخی از انواع رایج این نوع الکتروموتور می‌پردازیم.

  1. الکتروموتور با ولتاژ بالا: این نوع الکتروموتورها برای کاربردهایی با ولتاژ بالا، مانند صنایع برق و قدرت، استفاده می‌شوند.
  2. الکتروموتور ضدانفجار با ولتاژ متوسط: این نوع الکتروموتورها برای کاربردهایی که نیاز به ولتاژ متوسط دارند مانند صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی بسیار مناسب هستند.
  3. الکتروموتورهای ضدانفجار با ولتاژ پایین: آنها برای مکان‌هایی کاربرد دارند به موتورهای الکتریکی ضدانفجار اما با ولتاژ پایین نیاز خواهد بود. صنایع ساختمانی و خانگی از این دسته هستند.
  4. الکتروموتورهای ضدانفجارو ضد گردوغبار
  5. الکتروموتورهای ترمزدار
  6. الکتروموتورهای ضدانفجار با راندمان IE2 WEG
  7. الکتروموتورهای ضدانفجارEx d WEG
  8. الکتروموتورهای ضدانفجارEx de WEG
  9. الکتروموتورهای ضدانفجارEx nA WEG

 

جمع‌بندی

الکتروموتورهای ضدانفجار شرکت WEG، یکی از گزینه‌های برتر در صنعت الکتروموتورهای صنعتی و ضدانفجاراست. این الکتروموتورها با بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته و طراحی‌های متنوع، برای استفاده در محیط‌های قابل انفجار و خطرناک طراحی شده‌اند. الکتروموتور ضد انفجار weg ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد. طراحی آن‌ها به شکلی است که موجب جلوگیری از انتشار هر گونه حرارت یا انفجار درون محفظه الکتریکی می‌شود.

 

منابع

https://www.alldrivesandcontrols.co.uk/weg-motors-and-their-uses

https://www.weg.net/catalog/weg/BD/en/c/EU_MT_LV_NEMA_TEFC_EXPLOSIONPROOF/list

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *