آموزش

بررسی قطعی سیم و کابل توسط مولتی متر دیجیتال

مولتی متر

وجود قطعی و خرابی در سیم کشی و کابل ها موجب قطع جریان در تجهیزات مورد استفاده شما می‌گردد. در برخی موارد این اشکالات می‌تواند به آسیب جدی و دائمی منجر شود. با این حال روش هایی برای تشخیص قطعی و ایرادات این چنینی وجود دارد حتی اگر از آنها خارج دید ما باشند.

خرید مولتی متر

بررسی قطعی سیم توسط مولتی متر

ابتدا برای انجام این کار به چند وسیله نیاز داریم که بایستی آنها را تهیه کنیم که عبارت اند از:

  • آچار
  • آینه
  • چراغ قوه
  • مولتی متر دیجیتال

بررسی قطعی سیم و کابل توسط مولتی متر دیجیتال

 

بیشتر بدانید: تعمیر اینورتر

 

حال به سراغ دستگاهی میرویم که دچار ایراد شده است. ابتدا آن را از منبع برق جدا کرده سپس اتصالات دو سر سیم یا کابل را با دقت بررسی می کنیم تا اگر آسیب قابل رویت باشد آن را به راحتی پیدا کنیم.
یکی دیگر از روش ها برای یافتن پارگی و گسست سیم، کشیدن دو سر آن است تا بتوانیم از استحکام آن اطمینان حاصل کنیم. سپس با کشیدن دست بر روی عایق کابل به دنبال یافتن قسمت های مخدوش می گردیم. برای بررسی بخش های خارج از دسترس میتوانیم از یک آینه و چراغ قوه بهره بگیریم.
اگر بخشی از پوشش سیم آسیب دیده باشد احتمال دارد قطعی همان جا باشد، از جمله قسمت‌هایی که تیره شده‌اند و ممکن است دچار سوختگی شده باشند. همچنین توجه داشته باشید که اتصالات دیگر را به صورت جداگانه مورد بازرسی قرار دهید.

بررسی قطعی سیم توسط مولتی متر

 

تعمیر مولتی متر

بررسی قطعی سیم توسط مولتی متر

حال مولتی متر دیجیتال را برداشته، سلکتور آن را به حالت مقاومت در آورده و در پایین ترین مقدار مقاومت قرار میدهیم. سپس مولتی متر را به حالت ON قرار داده و یکی از فیش‌ها را با ترمینال فلزی که سیم و کابل را به اتصال نگه می‌دارد تماس می دهیم. سپس به چک کردن ترمینال میپردازیم به این شکل که سیم و کابل را جهت مشخص شدن اتصال نادرست تکان میدهیم. در این زمان نمایشگر مولتی‌متر بایستی مقاومت صفر را نشان دهد. اگر آن مقاومت بی‌نهایت را نمایش داد، اتصال سیم یا کابل به ترمینال به درستی صورت نپذیرفته است. اگر طرف دیگر کابل به محلی متصل است، آن را هم مورد بازرسی قرار میدهیم.
یکی از فیش‌های مولتی‌متر را به یک انتهای  کابل و فیش دیگر را به انتهای دیگر  کابل اتصال داده و از گیره‌ها به منظور اتصال محکم سیم استفاده میکنیم. سیم و کابل را با دقت تکان داده یا در نقاط مختلف خم کنید. در صورتی‌که در طول سیم و کابل در هر نقطه‌ای قطعی و شکستگی وجود داشته باشد، مولتی‌متر مقاومت بی‌نهایت خواهد داد.
سوزنی را در فاصله حدود 5 یا 8 سانتیمتری از نقطه‌ای از سیم و کابل که تصور میشود قطعی دارد وارد میکنیم. سوزن دیگری در طرف دیگر سیم و کابل، که شک دارید قطعی وجود دارد داخل کرده و فیش مولتی‌متر را به سنجاق اتصال میدهیم. سپس سیم و کابل را در نقطه شکست تکان می دهیم. حال اگر صفحه نمایش مولتی‌متر در حالی که سیم و کابل تکان داده می شوند، میزان مقاومت بی‌نهایت نشان دهد، مقطع قطعی سیم و کابل را یافته ایم.

آموزش کار با مولتی متر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *