آموزش

سافت استارتر یا اینورتر

 سافت استارتر یا اینورتر ؟

کدام یک برای استفاده مناسب تر می‌باشد؟ ابتدا بهتر است از خود بپرسیم که ما برای چه دلیلی می‌خواهیم از این دو محصول استفاده کنیم. اینورتر چیست ؟ و کاربردهای هر کدام بر اساس نیاز ما چه می‌تواند باشد؟. اگر نیاز ما در استفاده به تامین دور متغیر برای الکتروموتور می‌باشد که مشکل حل است. اما اگر فقط به دور ثابت نیاز داریم می‌توانیم، سافت استارتر انتخاب و نصب و راه اندازی کنیم، ولی باز هم باید عوامل دیگر مانند توجیه اقتصادی و فنی را نظر بگیریم. در ابتدا پس بیایید به بررسی نحوه ی عملکرد و ساختار داخلی سافت استارتر ها و خرید سافت استارتر مناسب بپردازیم:

 

انواع سافت استارتر

سافت استارترها به دو نوع کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند.  طراحی تجهیزات آنالوگ بدین صورت است که کی‌پدی برای کنترل کاربر ندارند و معمولا توسط چند کلید کوچک، یا پتانسیومتر میتوان تغییرات مورد نظر را اعمال کرد و بر روی سیستم کنترل داشت.  به غیر از این نیز باز هم دو نوع دسته دیگر تقسیم می‌شوند که یا دو فاز را کنترل می‌کنند که دارای دو تریستور دوبل یا چهار تریستور تکی هستند و فاز سوم مستقیم می‌باشد و هیچ کنترل ولتاژی روی آن صورت نمی‌گیرد. یا سه فاز را کنترل می‌کنند که آن‌ها هم یا 3 عدد تریستور دوبل یا 6 تریستور دارند.

برای توان‌های پایین تر، معمولا داخل محفظه، یک کنتاکتور بای پس گذاشته می‌شود. در مدل‌های دیجیتال هم امکان کنترل سه سیم و شش سیم وجود دارد. سافت استارترهای دیجیتال امکانات و پارامترهای بیشتری را دارا هستند. که این امکان، باعث ایجاد تنظیمات بیشتر، را برای کاربر مهیا می کند، پس با تمامی تفاصیر گفته شده در بالا معمولا از سافت استار ها  بیشتر در موارد زیر استفاده می‌گردد:

  • پمپ‌های شناور برای استفاده در عمق زیاد هستند
  • برای مصارفی که زیاد احتیاج به روشن و خاموش شدن ندارند.
  • کاربریهایی که نیاز به گشتاور راه اندازی بالایی ندارند. از این دسته تجهیزات که گشتاور پایینی دارند میتوان به فن‌ها اشاره کرد.

 

سافت استارتر یا اینورتر

      تعمیر سافت استارتر

ولی باز با تمام این توصیف ها استفاده از اینورتر بیشتر توصیه می شود چون معمولا استفاده از اینورتر مناسب برای راه اندازی، در صرفه جویی از انرژی و کارایی بالاتر آن در کنترل الکتروموتورها باز هم به صرفه تر است. متاسفانه همانطور که از نام سافت استارتر به نظر می‌رسد این دستگاه سافت جریان نیست.

برای خرید اینورتر و سافت استارتر مناسب با شماره تماس 74981-021 داخلی 113 و 114 تماس حاصل فرمایید.

سافت استارتر یا اینورتر

کمی بیشتر بدانیم:

اصول کار سافت استارترها بر پایه تریستور است. به زبان عامیانه تر با تریستور هیچ کنترلی روی فرکانس نمی‌توان داشت بلکه فقط تا حدودی ولتاژ را از یک مقدار کم تا ماکزیمم، زیاد و بعضی از مدل‌ها عکس این کار را می‌کنند. در عمل می‌بینیم که جریانی که توسط یک تابلو ستاره مثلث کشیده می‌شود در حد خیلی کمتر توسط سافت استارتر کشیده می‌شود. آن هم نه به صورت یکدفعه بلکه در دو مرحله مانند روش ستاره مثلث بلکه با شیبی یکنواخت.

دلیل آن این است که دور الکتروموتور تابع رابطه ای از قطب موتور و فرکانس ورودی آن موتور دارد و زمانی که توسط سافت استارتر می‌خواهیم یک الکتروموتور را روشن کنیم، الکتروموتور تمایل دارد که به دور نامی برسد و به دلیل اینکه ولتاژ لازم فراهم نشده پس جریان بالا می رود و مشاهده می‌کنیم که برای کنترل ولتاژ محدودیت زمانی حدود یک دقیقه برای سافت استارترها تعریف شده است. نکته دیگر اینکه اگر توان سافت استارتر از توان موتور خیلی بالاتر باشد، سافت نمی‌تواند زمان راه اندازی را دقیق کنترل کند و در ‌بهترین حالت و با شرایط مطلوب، نهایتا یک توان باز بالاتر از توان نامی الکتروموتور است.

اینورتر چیست ؟

سافت استارتر یا اینورتر

نمایی از یک اینورتر شرکت ABB ، تولید کننده مطرح محصولات اتوماسیون صنعتی و برقی در جهان

 

از طرف دیگر، سافت استارترها البته تا حدودی نسبت به ستاره مثلت از لحاظ مکانیکی استهلاک کوپلینگ‌ها و تسمه ها را کم می‌کند. ولی این به اندازه کارکرد با اینورتر نمی‌تواند باشد. به این دلیل که زمان تعیین راه‌اندازی در اینورتر از طریق CPU تعیین می‌گردد و به جریان موتور ارتباطی ندارد.

اینورتر چیست؟

یک اینورتر فرکانسی علاوه بر ولتاژ می‌تواند فرکانس و حتی گشتاور را کنترل کند. و می بینیم که زمان شتاب اولیه (ACC) و کاهش شتاب پایانی (DEC) در اینورترها تا یک ساعت تعریف شده است. با توصیف ویژگی های اعلام شده از اینورتر و همچنین مدهای کنترلی خاصی که برای هر نوع اینورتر در کاربری های صنعتی مختلف تعریف شده است. ما را به نتیجه بهتری در تصمیم گیری بهتر برای خرید اینورتر ها به جای سافت ها در کاربری ها مختلف صنعتی می‌رساند. ولی با تمامی این توضیحات، باز هم جاهایی زیادی در مصارف صنعتی ملاحظه میکنیم. که برای راه انداختن الکتروموتورها همچنان از سافت استارتر استفاده شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *