خدمات پس از فروش

نحوه ی سر بندی الکترو موتور سه فاز

سربندی الکتروموتور سه فاز|سربندی الکتروموتور سه فاز

الکتروموتور سه فاز، موتورهای الکترومکانیکی هستند که به سبب قدرت بالایشان در صنعت به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند. این موتورها برخلاف الکتروموتور تکفاز دارای 6 سیم خروجی بوده که با توجه به نحوه سربندی الکتروموتور سه فاز آن‌ها به یکدیگر، قابلیت اتصال به برق سه فاز را پیدا می کنند. این موتورها به دلیل مصرف کم، بازدهی بالا، تعمیرات آسان و قدرت بالا همواره مورد توجه صنعتگران قرار داشته اند.

نحوه ی اتصال الکتروموتور سه فاز:

دو نوع اتصال ستاره یا مثلث برای سربندی در انواع الکترو موتور، نظیر الکترو موتور ایرانی و الکتور موتور چینی وجود دارد. در اتصال ستاره موتور به صورت سبک راه اندازی می‌شود که در واقع این اتصال یکی از روش‌های راه اندازی موتورهای سه فاز با توان بالاست، زیرا در این اتصال موتور جریان کمتری از شبکه دریافت کرده و تنها ولتاژ 220 ولت به دو سر هر کلاف داخلی موتور اتصال دارد.
اتصال ستاره را می‌توان فقط برای راه اندازی موتور به کاربرد، زیرا در این نوع اتصال از تمامی ظرفیت الکتروموتور برای توان دهی بهره کافی گرفته نشده است.
از این رو اتصال مثلث استفاده می‌شود که در این اتصال ولتاژ 380 ولت دو سر هر کلاف موتور قرار می گیرد.

 

اتصال ستاره

 

این اتصال برای راه اندازی الکتروموتور سه فاز مناسب نبوده، زیرا در حین راه اندازی موتور جریان زیادی از شبکه دریافت می کند که این امر موجب افت فشار شدید در شبکه می شود که به دیگر مصرف کننده های مجاور نیز آسیب جدی وارد می کند.
همانطور که قبلا اشاره شد، موتورهای سه فاز در شبکه سه فاز به دو روش ستاره مثلث به شبکه وصل می شوند. معمولا در موتورهایی که قرار است به روش مثلث به سه فاز وصل شود.از روش 2 ضربی (ستاره -مثلث) استفاده می کنند.

سربندی الکتروموتور سه فاز

آرایش تخته کلم:

اگر بر روی تخته کلم دقیق شویم آرایش سر و ته سیم پیچی هر فاز را درست مقابل هم نمی‌بینیم. مثلا در فاز سیم پیچی با ابتدای u1 انتهای u2 مشخص شده است، ولی بر روی تخته کلم درست مقابل هم قرار ندارند.

به آرایش تخته کلم در شکل زیر دقت کنید:

علت جابجا قرار دادن سر و ته سیم پیچ های هر فاز در تخته برای راحتی در ایجاد نوع اتصال ستاره یا مثلث برای وصل به شبکه است. اگر تمامی تنه های هر سیم پیچی در هر فاز را به هم بسته و سرهای هر یک را بطور مجزا به سه فاز ABC وصل کنیم، این اتصال از نوع ستاره خواهد بود. در اتصال ستاره، برق سه به یکی از سرهای هر سیم پیچ در یک نقطه مشترک به همدیگر متصل (اتصال کوتاه) می‌شوند. اتصال ستاره را به آسانی می‌توان با پل زدن اتصالات افقی بالایی به یکدیگر در جعبه اتصالات موتور (تخته کلم) ایجاد کرد. در این حالت فازهای مختلف به دیگر سرهای سطر افقی متصل می‌شوند.

 

نحوه ی سربندی الکترو موتور سه فاز

[fusion_button link=”https://prd.derakhsheshco.com/category/automation-industrial/electric-motor/” text_transform=”” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” size=”large” stretch=”no” shape=”round” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]خرید الکتروموتور[/fusion_button]

سربندی الکتروموتور سه فاز

اتصال ستاره و مثلث:

در شکل زیر نمونه اتصال ستاره و چگونگی اتصال در تخته کلم الکترو موتور سه فاز ترسیم شده است.
در سر بندی اتصال مثلث. انتهای هر سیم پیچ به شروع سیم پیچ دیگر متصل می شود. اتصال مثلث به آسانی با اتصال پل‌ها به طور عمود در هر ستون تخته ترمینال در جعبه اتصالات انجام می‌شود.

اتصال ستاره اتصال مثلث سر بندی الکتروموتور

 

نام‌گذاری فازها امری قرار دادی است و فرقی نمی‌کند که شما سرهای UVW را به هر یک از فاز های ABC به شکل‌های متفاوت وصل نمایید. اما اگر شش سیمی که بعد از سیم پیچی از موتور بیرون می‌آید. را، به هم بسته و از سه اتصال بوجود آمده هر یک را به سه فاز شبکه وصل کنیم این اتصال از نوع مثلث می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *