خدمات پس از فروش

فیلتر میان گذر

در این مطلب قصد داریم به بررسی یکی از فیلترهای اکتیو بپردازیم که « فیلتر میان گذر اکتیو » نام دارد.

باند عبور فیلتر:

مهم‌ترین مشخصه یک فیلتر میان گذر یا هر فیلتر دیگری، توانایی آن در عبور فرکانس‌های تضعیف نشده (Unattenuated) در طول یک بازه خاص یا یک گستره فرکانسی است که به آن «باند عبور» (Pass Band) می‌گویند. برای یک فیلتر پایین گذر، باند عبور از حدود فرکانس صفر هرتز یا DC شروع می‌شود و تا نقطه فرکانس قطع مشخصی ادامه می‌یابد که تقریبا 3 دسی بل پایین‌تر از بهره یا گیت باند عبور ماکسیمم قرار دارد. به طریق مشابه، در یک فیلتر بالا گذر، باند عبور از همین نقطه فرکانس قطع، 3 دسی بل شروع می‌شود و در یک فیلتر نوع پسیو تا بی‌نهایت و در فیلتر نوع اکتیو تا ماکسیمم بهره حلقه باز ادامه می‌یابد.

 

اما فیلتر میان گذر اکتیو  نسبت به فیلترهای پایین گذر اکتیو و یا فیلترهای بالا گذر اکتیو اندکی متفاوت عمل می‌کند. این فیلتر یک مدار انتخاب کننده فرکانس است که در سیستم‌های الکترونیکی به منظور جداسازی یک سیگنال از فرکانس‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌‌توان گفت که کارکرد این فیلتر به این صورت است که یکسری از سیگنال‌ها که دارای بازه فرکانسی خاصی هستند را از سایر سیگنال‌ها با فرکانس‌های دیگر تفکیک کند. این باند فرکانسی بین دو «نقطه قطع فرکانسی» یا «نقطه فرکانس گوشه» قرار گرفته است، که به یکی از این نقاط، «فرکانس پایین» و به دیگری فرکانس بالا می‌گویند.

یک فیلتر میان گذر اکتیو ساده را می‌توان با اتصال آبشاری یک فیلتر بالا گذر پسیو و یک فیلتر پایین گذر پسیو به یک تقویت‌کننده ایجاد کرد. در تصویر زیر یک بلوک دیاگرام از نحوه تشکیل یک فیلتر اکتیو نشان داده شده است.

 

فیلتر میان گذر

فرکانس قطع:

فرکانس قطع یا گوشه مربوط به فیلتر پایین گذر یا LPF باید بالاتر از فرکانس قطع فیلتر بالا گذر یا HPF باشد. توجه کنید که اختلاف بین دو فرکانس در نقطه 3 دسی بل پهنای باند فیلتر میان گذر اکتیو را تعیین می‌کند، در حالی که هر فرکانسی خارج از این باند فرکانسی توسط فیلتر به شدت تضعیف می‌شود. می‌توانیم برای ساخت فیلتر میان گذر اکتیو ساده، یک فیلتر بالا گذر را به یک فیلتر پایین گذر متصل کنیم و  در بین این دو فیلتر از یک تقویت‌کننده عملیاتی یا آپ امپ استفاده کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *