خدمات پس از فروش

موتور ویبره چیست؟

موتور ویبره، ویبراتور یا ویبره بدنه در صنایع مختلف، در بخش‌هایی که نیاز به لرزش و ارتعاش خود خواسته است، استفاده می‌شود اگر در بخشی از صنعت که ارتعاش چه ابعاد کوچک و چه در ابعاد بزرگ و سنگین نیاز باشد، باید به این نوع از موتورها مراجعه نمود. این موتورها اغلب به عنوان موتور  ویبره، موتور ارتعاشی، ویبراتور، الکترو ویبره یا ویبره بدنه شناخته شده است.

موتور ویبره صنعتی یکی از انواع ویبراتورهای خارجی است. ویبراتور خارجی همان طور که نامش بر می آید، دستگاهی است که به منظور ایجاد ارتعاش بر روی سطوح خارجی یا بدنه اجسام استفاده می‌شود، در حالی که یک ویبراتور داخلی مستقیما به داخل ماده مانند بتن یا حفره ها وارد می شود. مواد مصرف زیادی وجود دارد که در آن بکار گیری ویبراتور خارجی نسبت به ویبراتور داخلی مزیت دارد. مثلا فشرده سازی لایه‌های بسیار ضخیم و نازک از بتن تازه ریخته شده بخصوص آن‌هایی که برای پروفیل ها و فرم های خاص استفاده می شوند.

مکانیزم موتور ویبره

به طور کلی ویبراتور مکانیزم ساده ای دارد و از این یک موتورالکتریکی تشکیل شده است. که یک وزنه با نسبت چگالی بالا به محور آن متصل شده است این وزنه بین 25 تا 50 درصد از 360 درجه محور را پر می کند. حرکت و چرخش موتور باعث جابجایی مرکز ثقل با سرعت بالا می گردد و سبب لرزش و ارتعاش در کل دستگاه می شود.

 

موتور ویبره

انواع موتور ویبره

به طور کلی ویبره های بدنه به دو دسته ی ویبره های برقی و ویبره های بادی تقسیم می شوند که کاربرد ویبره های برقی بسیار رایج تر است.

  • موتورویبره بدنه برقی

موتورویبره بدنه برقی به صورت سه فاز یا تک فاز با سرعت چرخش 750،1000، 1400 و یا 3000 دور در دقیقه تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که سرعت چرخش پایین‌تر، ضربه های کمتر اما قوی تر و سرعت چرخش بالاتر، ضربه های بیشتر ولی سبک تری را موجب می گردند. در ضمن، موتور ویبره بدنه های موجود در بازار با قدرت ضربه 10 الی 10000 کیلو گرم هستند.

  • موتور ویبره بدنه بادی

موتورویبره بدنه بادی یا پنو ماتیک موجود در بازار انواع مختلفی دارند و همانطور که گفته شده ، هنگامی که استفاده از نوع برقی آن مناسب نباشد از نوع بادی استفاده می گردد . ویبره بدنه‌های بادی به دلیل بالا بودن هزینه، معمولا انتخاب اول خریداران نیست.

کاربرد موتور  ویبره

ویبره بدنه‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که در صنایع سیمان و بتن، صنایع کشاورزی، صنایع آرد و تجهیزات دانه بندی در سیلو ها ف سرندها، صنایع غذایی و نان و ماشین آلات صنایع خشکبار به کار گرفته می شوند. همچنین موتور ویبره های برقی و موتور  ویبره کوچک (میکرو ویبره) را می‌توان در میزهای ویبره، واگن، کامیون‌ها و میکسر بتن استفاده نمود.

ویبراتورهای صنعتی را می‌توان در کنار انبارک ها، قیف های بزرگ صنعتی، سیلوها،شناورها و همچنین در تجهیزات غربالگری، انتقال و فشرده سازی پیدا کرد. ممکن است یک ویبراتور در زیر بدنه یک کامیون یا یک واگن قطار تعبیه و پنهان شده باشد. در تجهیزات کارخانه‌های تولید لوازم آرایشی، یک سری میزهای ویبراتور صنعتی با کارکرد فشرده سازی مورد استفاده است که لوسیون و دیگر لوازم آرایشی را به داخل ظروف محصول شان قرار می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *