خدمات پس از فروش

کلید اتوماتیک کمپکت

معرفی کلید اتوماتیک کمپکت

کلید اتوماتیک کمپکت یا MCCB، که مخفف کلمه های Molded Case Circuit Breaker می‌باشد، این دستگاه نوعی قطع کننده می‌باشد که قابلیت قطع زیر بار را دارا می‌باشد. وظیفه حفاظت در حالت رخ دادن اتصال کوتاه و اضافه بار در موتورها و هر نوع سیستم روشنایی، مصارف صنعتی را تامین می‌کند.

به این معنی که هنگامی که در مدار برگشت جریان و افت ولتاژ بیشتر رخ می‌دهد این کلید وظیفه حفاظتی خود را انجام می‌دهد. در گذشته که این کلیدها  تولید می‌شدن به دلیل اینکه ابعاد بزرگتری نسبت به کلیدهای امروزی داشتند فضای بیشتری اشغال می‌کردند و مشکلات خاص خود را نیز داشتند.  کلیدهای با فناوری امروزی و جدیدتر به دلیل فشرده شدن و کم شدن ابعادی آن ها نام کامپکت را به مرور گرفتند و به این نام معروف شدند.

به دلیل عملکرد کلید اتوماتیک کمپکت که قابلیت قطع هنگام استفاده از بار را دارد. این امکان را دارد که برق را هنگامی که به شبکه شهر وصل است قطع کند. این ویژگی در مدارات فشار متوسط و قوی به عنوان یک مزیت به شمار می رود.

 

انواع کلید اتوماتیک بر اساس سطح حفاظت اضافه بار، اتصال کوتاه و…

 

کلید اتوماتیک کمپکت غیر قابل تنظیم یا FIX:

  • به کلیدهایی گفته می‌شود که رنج جریانی آن ها ثابت و غیر قابل تغییر است.

کلید اتوماتیک کمپکت با قابلیت تنظیم:

  • این نوع کلید نیز به دو گروه تولیدی قابل تنظیم (حرارتی،مغناطیسی) و کلید اتوماتیک کمپکت الکترونیکی تقسیم می شود.

کلید اتوماتیک کمپکت (MCCB)

کلیدهای اتوماتیک کمپکت در محدوده 16 الی 1600 آمپر ساخته می شوند و این کلیدهای اتوماتیک در انواع مدل‌های تک، دو، سه پل و چهار پل تولید می شوند.

کلیدهای اتوماتیک کمپکت عموما کیفیت بهتری از لحاظ طول عمر و کارایی نسبت به کلیدهای مینیاتوری و کلیدهای حرارتی برخوردار هستند.

کلیدهای اتوماتیک کمپکت، در قسمت ورودی مدار استفاده می شوند، این کلیدها به محض قطع شدن بر اثر اضافه بار یا اتصال کوتاه در محدوده آمپری کاری تعریف شده، می توانند بلافاصله برای کارکردن مجدد استفاده شوند با این شرط که جریان اتصال کوتاه در محدوده قابل تحمل تعریف شده کلید باشد.

 

کلید اتوماتیک کمپکت

بیشتر بخوانید: تعمیر اینورتر

 

در کلیدهای اتوماتیک چند پارامتر اهمیت زیادی دارد که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

Ics  (جریان قطع اتصال کوتاه):

بیشترین مقدار جریان اتصال کوتاهی است که کلید می تواند برای هر سری تحمل کند بدون آنکه آسیبی ببیند.

Icu (جریان قطع اتصال کوتاه نهایی):

بیشترین مقدار جریان اتصال کوتاهی است که کلید می تواند تنها یک بار بدون اینکه آسیب ببیند، آن را تحمل و قطع کند.

In (جریان پیوسته عملیاتی کلید):

محدوده جریان نامی کلید که مشخص کننده مقدار جریانی ست که کلید از ابتدا آن مقدار جریان برایش پیش بینی شده است و می‌تواند در آن بازه ی جریانی مداوم کار کند و آسیبی نبیند.

Im (جریان اتصال کوتاه کلید):

به این جریان، آستانه حفاظت در برابر اتصال کوتاه گفته می‌شود.

Iu (شدت جریان قابل تحمل كنتاكت كلید):

جریانی است كه تجهیز به طور مداوم می تواند آن را بدون نیاز به قطع کردن، تحمل كند.

Isd (جریان تعریف شده لحظه ای): مقدار جریان اتصال کوتاهی است که در صورت عبور آن از کلید، با  یک مقدار تاخیر زمانی تعیین شده از قبل، کلید مدار را قطع می کند. کلیدهای اتوماتیک کمپکت لوازم جانبی همراه خود از قبیل کنتاکت کمکی، رله شنت، رله under voltage و غیره در مدارات به کار می روند.

ویژگی های کلیدهای اتوماتیک:

کلیدهای اتوماتیک کمپکت همچنین قابلیت نصب موتور جهت اتوماتیک کردن قطع و وصل کلید از راه دور را دارند. هم چنین بر روی این کلیدها امکان نصب و قرار دادن کنتاکت کمکی، کنتاکت خطا، رله ی آندر ولتاژ و رله ی شنت جهت تامین نیازهای مختلف مدار وجود دارد. بر روی این کلیدها یک شستی قرار دارد که سه نوع وضعیت وصل، قطع و تریپ بر روی آن نمایش داده شده است. یک دکمه ی کوچک بر روی کلید است که در هنگامی که کلید در حالت وصل قرار دارد با فشار دادن این دکمه کلید به حالت تریپ می رود. حداکثر ظرفیت جریان اتصال کوتاه این کلید تا 150 کیلوآمپر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *