آموزش

 مدلهای اینورتر ای بی بی (ABB)

دراین مطلب سعی داریم به بررسی‌ مدلهای اینورتر ای بی بی (ABB) و کاربری‌های مختلف آن در صنایع بپردازیم. شرکت ABB از شرکت‌های بزرگ بین المللی در زمینه تولید محصولات اتوماسیون صنعتی، می‌باشد. این شرکت، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه طراحی و ساخت ربات های صنعتی در سرتاسر جهان می‌باشد و تعداد ربات‌های صنعتی فروخته شده توسط این شرکت، از مرز ۳۰۰ هزار دستگاه گذشته است.

شرکتی سوئیسی که با فروش بیش از 150 میلیارد یورو در سال یکی از غول‌های اتوماسیون در دنیا می‌باشد.

از ویژگی بارز دیگر این شرکت تحقیق و توسعه و تولید محصولات با کیفیت مانند درایو های ای بی بی از شاخصه‌های بارز این شرکت می‌باشد. تولیدات اینورتر های ABB در کشور فنلاند، قرار دارد. کارخانه‌های دیگر محصولات  ABB در کشورهای آلمان و اسپانیا و چک و چین قرار دارد.

اینورتر ABB

در کشور ایران اینورترهای  ای بی بی در گذشته‌های دور و نزدیک در صنایع مختلف (اعم از کوچک و بزرگ) مورد استفاده قرار میگرفته است دلیل اینکه این برند طرفدارهای زیاد و خاص خود را دارد به این دلیل است که کیفیت بالای محصولاتش آن‌را از دیگر برندها متمایز کرده است. این برند در حال حاضر،توسط چند شرکت به صورت رسمی و غیر رسمی وارد و توزیع می‌گردد.

در ادامه این مطلب سعی داریم به بررسی کاربری و مدلهای مختلف این درایو به صورت دقیق‌تر بپردازیم:

 مدلهای اینورتر ای بی بی (ABB):

اینورتر ABB مدل ACS200/ACS300

  • از اولین مدل‌های اینورتر ABB می‌باشد.
  • درایوی ساده با مد کنترلی V/F که اکثرا مدل های آن، دارای چوک و فیلتر داخلی هستند.
  • این درایو دارای بدنه و قاب بندی با کیفیت، با پارامترهای کم اما در ابعاد بزرگ ساخته و وارد بازار گردید.
  •  این نوع از مدل ها به هیچ کارت آپشنی، نمی‌تواند متصل شود.
  • دارای 5 پورت ورودی دیجیتال، یک پورت ورودی و خروجی آنالوگ می‌باشد. در گذشته برای صنعت های ماشین سازی درایوی پر کاربرد و پر طرفدار بود.
  • در هنگام استفاده در طولانی مدت درصد خرابی آن‌ها بسیار پایین است.

 

درایو ای بی بی مدل ACS400

  • ACS400 پس از نسل اول اینورترها، با توجه به اینکه صنعت قطعه سازی، در تولید IGBTهای جدیدتر با ابعاد کوچکتر، باعث تغییر در تولید اینورتر ها با ابعادی کوچکتر فراهم شد. و همچنین باعث کنترل دقیق‌تری، روی خروجی درایوها فراهم شد.که همین قضیه باعث قابلیت های نرم افزاری بیشتر در کنترل و راه اندازی خطوط تولید شد.
  • ابعاد کوچک تر این قابلیت را فراهم کرد تا طراحان بتوانند برای کنترل بهتر تعداد ورودی‌های آنالوگ‌ و دیجیتال بیشتر کنند. و در نتیجه امکان کنرل بیشتر برای موتورها در صنایع مختلف را فراهم کرد.
  • ولی بعد مدتی با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی در دنیا با تولید مدلهای جدیدتر این مدل جای خود را به مدلهای به روزتر و با تکنولوژی بالاتر داد. و طراحان این شرکت دیگر این مدل را تولید نکردند.

ABB ACS400

اینورتر ABB مدل ACS100

  • لزوم توجه به بازار و صنایع کوچک با قیمت پایین،باعث تولید اینورتر های ABB فشرده ولی با کاربریهای بالا وارد عرضه به بازار شد.
  • این اینورتر در ابعادی کوچکتر ساخته شده است و کاربردهای زیادی با توجه به مصارف گوناگون برای آن طراحی شده است.
  • برای قسمت هیتسینک درایو و بخش های داخلی که احتیاج به خنک شدن دارد از آلومینیوم یکپارچه استفاده شده است.
  • داشتن پارامترهای متنوع نیز به صنایع مختلف اجازه استفاده بیشتر از این درایو را داده است.

 

 مدل‌های مختلف درایو ای بی بی و کاربری آن

 

درباره اینورتر ABB بیشتر بخوانید: تنظیم اینورتر ای بی بی

درایو ای بی بی مدل ACS350

درایوی در ابعاد کوچک و بسیار کاربردی، که اوایل همانند مدل‌های قبلی انتظار مشتریان را برآورده کرد. این مدل نسبت به بقیه انواع درایوهای تولیدی پیشین ABB از خرابی بیشتری برخوردار بود. به همین دلیل خدمات پس از فروش این محصول خدمات کمتری در زمینه تعمیر و جایگزین قطعات داخلی ارائه داد.

اینورتر ABB مدل ACS600

از آنجا که به مرور لزوم احتیاج صنایع به مدهای کنترلی بیشتر و کنترل  دقیق تر و پیشرفته به وضوح دیده میشد، این شرکت را بر آن داشت که اینورتری با کاربری حرفه ای و پیشرفته تر وارد عرصه رقابت کند. در این مدل کد کنترلی DTC (کنترل مستقیم گشتاور) برای صنایع مختلف استفاده شده است. بعدها که مدل‌های ACS800 وارد بازار شد این مد کنترلی را به غیر از مد های کنترلی دیگر در بر داشت. این مد کنترلی مخصوص درایوهای ساخت ABB می‌باشد. کنترلی بسیار دقیق و برای کاربردهایی که کنترل گشتاور دقیقی نیاز دارند از خصوصیات این مد می‌باشد.

درایو ای بی بی مدل ACS550/ACQ550

با توجه به لزوم صنایع، محصولات جدید اینورتر ABB در دو مدل طراحی و تولید شده است. سری S برای مصارف عمومی و  سری Q برای کاربری آبرسانی و کنترل فن وارد بازار شدند.
این برند توانست در مدت  زمان کمی جای خود را در صنعت باز کند.
این مدل‌ها برای سالیان زیادی در صنعت استفاده شده‌اند. این مدل‌ها با عمر بالا که کمتر به تعمیرات نیاز پیدا می‌کنند. این مدل بسیار مورد استفاده صنایع آب و فاضلاب می‌باشد. به دلیل کاربردی بودن مد وکتور کنترل در اکثر صنایع، در این مدل نیز مد کنترلی وکتور کنترل طراحی و گذاشته شده است.

اینورتر ABB مدل ACS800

  • این مدل درایوی پیشرفته و بسیار کاربردی است،این محصول از جمله محصولاتی میباشد که این برند را بسیار از برندهای دیگر متمایز کرده است.
  • مد کنترلی DTC و ویژگی آپشن، نصب کارت‌های گوناگون مانند کلوز لوپ این درایو را برای کاربری های سنگین و حرفه ای اینورتری مناسب برای راه اندازی در صنایع سنگین کرده است.
  • این درایو برای جرثقیل‌ و تاور کرین‌ها، میکسرها،بالمیل و انواع کارهای بزرگ و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • داشتن مدهای کنترلی مختلف، داشتن کانکتورهای RS485 و RS232 امکان برقراری ارتباط با شبکه ارتباطی مدباس و کنترل توسط کامپیوترها و PLC ها را فراهم می‌کند.
  • این مدل چون قطعاً توسط متخصصین انتخاب، نصب و راه‌اندازی می گردد، به همین دلیل کمترین خرابی را دارا می‌باشد.

 

ABB ACS800

اینورتر ABB مدل ACS580
  • درایو ای بی بی مدل ACS550 با توجه به پیشرفت تکنولوژی به مرور زمان جایگزین مدل جدیدتر ACS580 شد.
  • قابلیت‌های جدید و نوع ارتباط و چندین پارامتر اضافه، باعث تولید این درایو به صرفه برای صنایع مختلف شد.
  • این نوع اینورتر ABB مناسب کاربری‌های عمومی می‌باشد.
  • از ویژگی های متمایز این مدل که آن قابل توجه کرده است، ارائه یک اپلیکشن جدید به نام (پردازش ابری) می‌باشد که در این مدل تعبیه شده است.
  • با اَپلیکیشن پردازش ابری امکان کنترل درایو در هر جا و مکانی چه دور چه نزدیک، فراهم شده است.
  • وجود چنین قابلیتی با توجه پیشرفت تکنولوژی در عصر جدید امری ضروری است.
درایو ای بی بی مدل ACS880

این مدل از اینورتر ای بی بی هم بهینه شده مدل قبلی ACS800 می‌باشد. درایو بهینه شده ACQ880 نیز برای مصارف آب و فاضلاب و کنترل فن‌ها طراحی و عرضه گردیده است.

 

 

1 نظر در “ مدلهای اینورتر ای بی بی (ABB)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *